JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

poniedziałek, 26 września 2022

Chleb pszenny na zakwasie z nasionami chia (czarnym sezamem) - Wrześniowa Piekarnia






Na pożegnanie lata Piekarnia Amber zaproponowała wspólny wypiek chleba pszennego z nasionami chia.
Przepis pochodzi z bloga Gotowanie u Oli.

Moje uwagi:
- niespodziewanie zabrakło mi nasion chia i zastąpiłem je zmielonym czarnym sezamem i nasionami babki płesznik,
- użyłem mąki pszennej Caputo Manitoba i Caputo Integrale,
- znakomity chlebek do cotygodniowego pieczenia.

Pszenny chleb na zakwasie z nasionami chia
Składniki na jeden bochenek

100 g zakwasu żytniego razowego (dokarmionego 10-12 godz. wcześniej)
500 g mąki pszennej chlebowej T 750
370 g wody
10 g soli
spora garść nasion chia

Na początku w dużej misce mieszamy wodę z zakwasem i mąką, tak aby wszystko dobrze się połączyło i nie było widać suchej mąki. Przykrywamy i odstawiamy na jedną godzinę.

Po tym czasie dodajemy sól i nasiona chia i za pomocą ręki lub robota kuchennego dobrze wtłaczamy je do ciasta. Ja osobiście wolę chleby wyrabiać ręcznie bo lepiej czuję ciasto i jego konsystencję i łatwiej mi ocenić, czy nie trzeba np. dodać jeszcze odrobiny wody. Odstawiamy ciasto na 45 min pod przykryciem.

W czasie wyrastania składamy ciasto 3-4 razy co 45 minut do momentu widocznego zwiększenia objętości i wytworzenia się mocnej siatki glutenowej (tzn. kiedy będzie można rozciągnąć fragment ciasta tworząc bardzo cienką, nierozerwalną błonę).

Ciasto przekładamy na blat posypany mąką i formujemy podłużny lub okrągły bochenek. Przekładamy go do koszyczka rozrostowego.

Chleb garował u mnie w lodówce 18 godzin w temp. 5ºC. Pieczemy bezpośrednio po wyjęciu z lodówki w garnku żeliwnym. Pierwsze 20 min. z pokrywką w temp. 245ͦºC i kolejne 20 min. bez pokrywki w temp. 220⁰C

Studzimy na kratce.






7 komentarzy:

  1. Ależ wspaniały! Bardzo mi się podoba dobór mąki. Chleb rzeczywiście do powtarzania. Dziękuję za wspólne wrześniowe pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dodatek czarnego sezamu i babki płesznik to świetny pomysł! Dziękuję za wspólne wypiekanie :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mistrzowski! Wow! Faktycznie chlebek do powtarzania:-)

    OdpowiedzUsuń
  4. A smakowo jak wyszedł z tym sezamem? super wypiek :-) Do następnego wypieku :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo smaczny - lekko wyczuwalny smak sezamu i dodatkowy aromat sezamu daje także wypieczona skórka. I mielony sezam mocno zmienia kolor chleba .

      Usuń
  5. Twój bardzo urodziwy, mój taki co do zdjęć kiepski ale w smaku idealny :)

    OdpowiedzUsuń