JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

niedziela, 11 grudnia 2022

Chleb pszenny razowy zaparzany z nasionami i konopiami

 



Bardzo smaczny i delikatny w smaku i pełen zdrowotnych właściwości chleb, który warto często wypiekać.

Przepis od @asourstory (link)

Składniki
Ciasto 1
30g podprażonych I zmielonych nasion (dynia, kasza gryczana I słonecznik)
20g słodu z sorgo (nie miałem i użyłem prażonych nasion konopii)
150g mąki pszennej pełnoziarnistej (użyłem pszennej 1600)
300g wrzącej wody
Zalać sypkie produkty i pozostawić na 1 godzinę (po ostudzeniu trzymałem w lodówce do kolejnego dnia).
Ciasto 2
300g mąki pszennej chlebowej
255g wody
Wymieszać i pozostawić na 1,5 godziny.
Ciasto 3
Całe Ciasto 1
150g mąki pszennej pełnoziarnistej ( typ. 1600)
Wymieszać i krótko wyrobić, pozostawić na 30 min.
Ciasto 4
Całe ciasto 2
Całe Ciasto 3
120g zakwasu 50/50 żytnia/pszenna
12g salt

Wykonanie
Zmieszać nasiona z mąką pełnoziarnistą i zalać wrzątkiem.
Pozostawić na 1 godzinę.
Wymieszać 300g mąki chlebowej z wodą I pozostawić na 1,5 godziny.
Po 1 godzinie dodać 150g mąki pełnoziarnistej do zaparzonych nasion.
Dobrze wymieszać i pozostawić na 30 min.
Dodać zakwas, wyrobić i pozostawić na 30 min.
Dodać sól, wyrobić przez kilka minut i pozostawić na 30 min.
Wykonać składania co 30 min: 1xSF, 3-4 CF.
Uformować wstępnie bochenek i pozostawić na 30 min.
Końcowe formowanie i przełożyć złączeniem do dołu do koszyczka.
Wyrastanie końcowe w lodówce ok. 12-14 godzin.
Pieczemy z parą w 250C przez 25 min i bez pary w 230C przez 25 min.

3 komentarze:

  1. Cudny, jakbym chciała go upiec raniutko w Wigilie to kiedy trzeba się brać za robotę?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja zacząłem o 17.30 w piątek i około 23.30 włożyłem do lodówki. Piekłem w sobotę około 12.30. Czyli najlepiej rozpocząć w piątek około 13 tak aby w lodówce wylądował około 19-20. Czasami można trochę posterować wyciągając i/lub wkładając do lodówki. Można także wyrastać bochenki w temp. pokojowej i przed pieczeniem włożyć na 20-30 min. do zamrażalnika. Przy tym chlebie jest trochę zabawy: nasiona lepiej przygotować dzień wcześniej i zaparzone trzymać w lodówce, zakwas też dzień/wieczór wcześniej.

    OdpowiedzUsuń