JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

sobota, 1 maja 2021

Chleb orkiszowo-żytni







Holendrzy także mają dobre doświadczenia z orkiszem i mąką żytnią a na stronie https://www.grainlabs.nl znalazłem ciekawy przepis wykorzystujący ziarna, grysik orkiszowy, mąkę orkiszową i żytnią - z tego musiał wyjść smaczny chleb.
Moje uwagi:
- zamiast grysiku orkiszowego dodałem mąkę orkiszową pełnoziarnistą,
- do ciasta użyłem mąki orkiszowej 700 i żytniej 720,
- chlebek jest przepyszny !!!

Tak wygląda moja mąka pełnoziarnista:


Chleb orkiszowo-żytni (tłumaczenie google translator :))
https://www.grainlabs.nl/recept/limburgse-rogge-speltbrood/


Składniki na 4 bochenki
Krok 1
50 gramów granulatu orkiszowego Kollenberger
200 gram mieszanki nasion (siemię lniane, sezam, słonecznik, dynia)
250 gramów wrzącej wody

Krok 2
600 gram Mąka orkiszowa Kollenberger
600 gram mąki żytniej od GrainLabs
50 gramów drożdży (stanowczo za dużo, użyłem 18g i następnym razem pominę)
50 gramów soli
200 gramów zakwasu żytniego w proszku (użyłem 375g zakwasu 100%)
900 gramów wody (wodę skorygowałem na "oko" aby uzyskać konsystencję gęstego ale prawie lejącego ciasta - wodę należy dodawać małymi porcjami ze względu na dużą ilość mąki żytniej; aby ciasto nie uzyskało konsystencji ciasta naleśnikowego). 

Posypka
Płatki orkiszowe Halm (użyłem otrębów orkiszowych).

Przygotowanie:

Zważ wszystkie składniki z kroku 1. Doprowadź wodę do wrzenia. Umieść nasiona i ziarna orkiszu w pojemniku lub misce. Zalej to wrzącą wodą. Przykryj pojemnik pokrywką i włóż do lodówki. Pozwól mu odpocząć przez co najmniej 12 godzin.

Metoda przygotowania:

Wyjąć pojemnik z lodówki. Zważ wszystkie składniki z kroku 2. Ciasto zagnieść ręcznie lub maszynowo. Nie wyrabiać za długo 2-4 minuty. Wymieszaj mieszankę nasion  i granulatu orkiszowego z ciastem. Ciasto odstawić na około 45 minut do miski z ręcznikiem do naczyń. Upewnij się, że miska jest w ciepłym miejscu.

Nasmarować formę do ciasta lub formę do chleba. Wyjąć ciasto z miski i delikatnie spłaszczyć. Zrobić kawałek ciasta w pożądanym kształcie i rozwałkować przez płatki orkiszowe. Umieść kawałek ciasta w formie. Odstawić na około 1 godzinę w puszce, nakrytą ściereczką. Upewnij się, że puszka jest w ciepłym miejscu.
Rozgrzej piekarnik do około 180/200 0C. Gdy piekarnik osiągnie odpowiednią temperaturę, można spokojnie włożyć formę do piekarnika. Upieczenie chleba zajmuje około 1 godziny. Po około pół godzinie lekko uchyl drzwiczki piekarnika, aby wilgoć mogła wypłynąć z piekarnika


8 komentarzy:

  1. Piękny miękisz. Dla mnie za dużo mąki żytniej, ale wygląda bardzo smacznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest bardzo smaczny i z całą pewnością mąkę żytnią można zastąpić pszenną i tylko korygować wodę.

      Usuń
  2. Bardzo piekne chleby. Tyle że składniki brzmią dla mnie nieco egzotycznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W oryginale brzmią egzotycznie, ale można po naszemu :)

      Usuń
  3. Wspaniały i dziękuje za instrukcje co czym zamienić,żeby mieć taki wspaniały chleb u siebie

    OdpowiedzUsuń
  4. przepraszam ale co to jest granulat orkiszowy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. „Granulat” pochodzi od Google Translator - to może być kaszka orkiszowa (drobno mielona) ale ja użyłem mąki orkiszowej pełnoziarnistej grubo mielonej.

      Usuń