JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

sobota, 11 września 2021

Bułka francuska





Wspaniały, mięciutki i pachnący masłem chlebek/bułka, który każdego zachwyci.
Przepis od #hlebomoli (https://www.hlebomoli.ru/blog/frantsuzskaya-bulka).

Bułka francuska

https://www.instagram.com/hlebomoli/


Zakwas pszenny:
40 gr. zakwasu pszennego (starter o nawodnieniu 75%-100%)
80 gr. mąka pszenna chlebowa
80 gr. woda
Wymieszać i pozostawić w temp. 22-23 ° na 10-12 godzin.

Ciasto
Cały zakwas
600 gr. mąki pszenne wysokobiałkowej (użyłem Manitoby)
400 gr. wody
30 gr. cukru
30 gr. miękkiego masła
13 gr. soli
3 gr. świeżych drożdży lub 1 gr. suchych – opcjonalnie (nie użyłem)

Wykonanie
Wymieszać mąkę i wodę i pozostawić na 1,5 godziny w temperaturze 22-23 °, jeśli temperatura pokojowa jest ponad 24° to pozostawić w lodówce na 4-8 godzin (zostawiłem w lodówce w temp. 4-5° na 9 godzin).
Dodać sól i zakwas i wyrabiać w mikserze, na pierwszej prędkości, aż powstanie jednorodne gładkie ciasto. Po ok. 7 minutach dodać cukier a po kolejnych 7 miękkie masło. Wyrabiać dalej aż zacznie odchodzić od miski (gluten dobrze wyrobiony) – łącznie około 15-20 minut. Pod koniec można na kilkanaście sekund zwiększyć prędkość.
Przełożyć do wysmarowanej masłem miski i po około 40-60 minutach, złożyć czyli naciągać z każdej strony w kierunku środka J. Ja zrobiłem 2 składania co 35 minut.
Fermentacja końcowa 3-3,5 godziny w 22-24 ° lub 12-14 godzin w lodówce. Pozostawiłem w lodówce na noc 13 godzin.
Ciasto po wyjęciu z lodówki podzielić na dwie części i uformować bochenki: wstępne formowanie + 15-20 minut odpoczynku i formowanie końcowe.
Przełożyć do koszyczków i pozostawić w temp. pokojowej na około 2-3 godziny (jeśli ciasto nie wyrastało w lodówce to pewnie wystarczy 1,5 godziny). Po około 1 godzinie, jeden bochenek schowałem do lodówki, aby lepiej rozplanować harmonogram pieczenia. Drugi bochenek, po około 2 godzinach, także włożyłem do lodówki na ok. 30 minut w celu ułatwienia nacinania (nie miałem miejsca w zamrażalniku, który sprawdziłby się idealnie).

Pieczenie
Pierwsze 15 min. z parą lub w garnku pod pokrywką w 250-240 °, po kolejnych 20-25 minutach. w temp. 210 °.
#французскаябулка_Хлебомолы #рецепт_Хлебомолы #пятничныйзапек #hlebomoli












1 komentarz:

  1. W centrum Polski od zawsze mówiło się na ten wypiek bułka paryska. Moja Babcia piekła często. Była też obowiązkowym asortymentem w piekarniach - tych prawdziwych.

    OdpowiedzUsuń