JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

poniedziałek, 5 października 2020

Chleb pszenno-orkiszowy z siemieniem lnianym i kaszą jaglaną - Październikowa Piekarnia



Na październikowe pieczenie, Amber wybrała chleb, który zazwyczaj wyrabiam z wykorzystaniem maszyny do chleba (program na 1,5 godziny) - polecam dla "nie mających czasu". 
Przy okazji wypróbowałem dwie inne metody: długiej autolizy, kilkukrotnego składania i wypieku w postaci bochenka oraz wyrabiania z użyciem miksera.

Wersja na mikser z uwagami:
- połowę mąki pszennej zastąpiłem mąką z płaskórki (ciemniejszy kolor miękiszu),
- dodałem czarny sezam i czarnuszkę,
- 1/2 wody zastąpiłem serwatką (pozostała po produkcji sera korycińskiego).

Wersja na 2 duże keksówki

Ziarna
45g siemienia lnianego (złote)
45g kaszy jaglanej
90g wody
Ziarna zmieszać, zalać wodą i pozostawić pod przykryciem na noc.

Zakwas
50g zakwasu z lodówki
100g mąki pszennej 750
100g mąki orkiszowej 650
200g wody
Wymieszać i pozostawić na noc w temperaturze pokojowej.

Ciasto
400g zakwasu
300g mąki orkiszowej typ 650 (może być 700 i bardzo dobrze się sprawdza Wirtas 2000)
500g mąki pszennej typ 750
1,5 łyżki soli morskiej
1 łyżka miodu
350-400g wody (sprawdzamy konsystencję ciasta – powinno być dosyć luźne ale nie lejące)

Wykonanie
W misie robota mieszamy wodę i zakwas a następnie dodajemy sól i miód. Mieszamy
Dodajemy mąki i wyrabiamy na pierwszej prędkości ok. 5-8 minut a następnie na drugiej prędkości ok. 2 minuty.
Po zakończeniu wyrabiania przekładamy ciasto do foremek wysmarowanych olejem.
Ciasto smarujemy także olejem i przykrywamy folią spożywczą.
Czas rośnięcia ok. 2-3 godziny – ciasto rośnie stosunkowo wolno i trzeba odczekać do pełnego wyrośnięcia (można także wyrastać krócej w podwyższonej temperaturze np. 30 st.)..
Chleby wkładamy do zimnego piekarnika (jeżeli mocno podrosną możemy włożyć do nagrzanego) nastawionego na 210st na 40 minut.
Po pierwszych 15-20 minutach chleby spryskujemy wodą – będą miały ładny kolor i błyszczącą skórkę.

Chleb wspólnie piekli:

7 komentarzy:

  1. Guciu ten chleb jest pyszny i wspaniale napakowany.
    Dzięki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O jaki piękny , oj muszę znowu zakupić płaskurkę i samopszę( z nich chleby jeszcze smaczniejsze)
    Ja piekłam dokładniej wg przepisu , bardzo prosty chleb a efekt wizualny i smakowy pierwszy sort. Dziękuję za przepis

    OdpowiedzUsuń
  3. Guciu dzięki za przepis do październikowej Piekarni. Zastąpiłam kaszą jaglaną quinoa z powodu braku tej pierwszej i też wyszło pysznie. Bardzo udany wypiek wart powtarzania. Pozdrawiam serdecznie M

    OdpowiedzUsuń
  4. Guciu, jak zwykle u Ciebie, wspaniały przepis! Dziękuję :)
    Wypiek doskonały :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wyrabiałam ciasto za pomocą miksera. Było bardzo przyjemne podczas pracy, a chleb wspaniale wyrastał. Żadnych niespodzianek. Przy tym pyszny. Czyli tak jak się spodziewałam. Dziękuję, że opracowałeś recepturę dla nie posiadających maszyny do chleba. A Twój wypiek mistrzowski.

    OdpowiedzUsuń
  6. Guciu wspaniały chleb wybraliście z Anią. Bardzo nam smakował. A Twój jak zwykle spektakularny:-) Ja swój robiłam mikserem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Idealny chleb od wspaniałego piekarza, Guciu szacun za przepis. Chleb jest przepyszny Do następnego wypiekania :-)

    OdpowiedzUsuń