JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

niedziela, 6 marca 2022

Owsiany chleb śniadaniowy z nasionami

 


Czasami mam ochotę na delikatne i puszyste pieczywo i jak jeszcze można je wzbogacić o większą ilość błonnika to ... mam mniejsze wyrzuty sumienia :-)

Owsiany chleb śniadaniowy z nasionami (przepis od Sourlotti by Abby)

Starter

20g zakwasu z lodówki

20g mąki pszennej chlebowej

20g wody

Wymieszać i pozostawić na 4-5 godzin (najlepiej odświeżyć zakwas 2-3 razy).

 

Słodki starter

50g aktywnego (odświeżonego) startera  (100% hydracji)

50g mąki pszennej chlebowej

12.5g wody

12.5g cukru

Wymieszać i pozostawić na 4-5 godzin (pozostawiłem na noc I przyrosło ponad 3 krotnie)

 

Ciasto

180g mąki pszennej chlebowej

20g mąki pszennej pełnoziarnistej

125g słodkiego startera

20g cukru

3g soli

10g mleka w proszku

25g płatków owsianych instant + 50g mleka (zrobiłem owsiankę z płatków górskich I pozostawiłem na noc)

10g maku

10g siemienia lnianego

120-130g mleka

25g masła

 Płatki owsiane do posypania bochenków

Wymieszać wszystkie składniki oprócz masła i wyrabiać do dosyć dobrego wytworzenia siatki glutenowej (jeszcze słaby test „windowpane”) ok. 5 min.

Następnie dodajemy po kawałku masło i wyrabiamy do mocnego wytworzenia siatki glutenowej (mocny test „windowane”).

Dzielimy ciasto na dwie części i formujemy w kule. Przykrywamy pojemnikiem lub folią spożywczą I pozostawiamy na 20 minut. Następnie rozwałkowujemy na podłużne prostokąty i zakładamy do środka dłuższe boki z prawej i lewej strony. Rozwałkowujemy po złożeniu i zwijamy w rulon (na filmiku jest cały proces).

Zwinięte rulony spryskujemy wodą i obtaczamy w płatkach owsianych. Przekładamy do formy wysmarowanej olejem/masłem, przykrywamy i pozostawiamy do wyrośnięcia – podwojenia objętości (ok. 3-5 godzin).

Rozgrzewamy piekarnik do 180C i pieczemy 35-40 minut do lekko brązowego koloru.


4 komentarze:

  1. Super chlebek. Będziemy go piekli w kwietniu, jeżeli pozwolisz.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście, że pozwalam :)
    To taki puszysty chlebek ale także zdrowy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. To jest bardzo mały bocheneczek? czy coś pomyliłam?

    OdpowiedzUsuń
  4. Porcja wygląda na małą ale chlebek wyrasta prawie trzykrotnie po upieczeniu. Dzisiaj robiłem wersję 1 i 1/2 i po upieczeniu wypełnił całą foremkę 25x11,5x11,5 cm.

    OdpowiedzUsuń