JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

niedziela, 24 października 2021

Chleb pszenny długo wyrastający - 67 godzin (Do nothing bread)


 Jestem pod bardzo pozytywnym wrażeniem smaku chleba długo wyrastającego (poprzedni wpis) :

- ma wspaniały aromat, który można wzmocnić dodają mąki razowe grubomielone,
- jest bardzo delikatny w smaku,
- idealny dla smakoszy chlebów z niską kwasowością (ja wolę "kwaśniejsze" :) ),
- przygotowanie jest banalnie proste i wymaga jedynie cierpliwości.

Tym razem postanowiłem wydłużyć czas wyrastania do 72 godzin ale nie wytrzymałem ... i upiekłem po 67 godzinach.

Formuła:
80% mąka pszenna Caputo Manitoba Oro
10% mąka pszenna chlebowa 750
10% mąka pszenna razowa bardzo grubo mielona
1,5% zakwas z lodówki
83% woda
2% sól

Proces:
- składniki po wymieszaniu umieściłem w lodówce,
- składałem 2 razy : po 12 i po 36 godzinach,
- chleb w lodówce prawie nie przyrastał ale na powierzchni ciasta pojawiły się bąbelki świadczące o "życiu" :)
- ze względów logistycznych postanowiłem przyspieszyć proces i wyciągnąłem ciasto z lodówki do dalszego wyrastania w temperaturze pokojowej,
- wystarczyło około 8-10 godzin aby przyrost był ponad dwukrotny (używam "wskaźnika przyrostu" w postaci małego walcowatego słoiczka, w którym umieszczam niewielką ilość ciasta, zaznaczam jego poziom i kontroluję przyrost. Słoiczek przebywa w tych samych warunkach co pozostałe ciasto),
- wyrośnięte ciasto, wyłożyłem na blat i delikatnie uformowałem kształt bochenka (wykorzystałem mąkę krupczatkę i mąkę ryżową), przełożyłem do koszyczka na około 1-1,5 godziny, 
- wypiekałem w żeliwnym garnku w temperaturze 250C przez około 15-20 min a następnie w temperaturze 220-230C przez kolejne 20-30 min.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz