JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

poniedziałek, 30 maja 2022

Chleb jogurtowy na zaczynie - Majowa Piekarnia





Na maj Piekarnia Amber zaproponowała, prosty w wykonaniu, biały chleb jogurtowy wg przepisu od Zorry.

Moje uwagi:
- nie zdążyłem przygotować zaczynu drożdżowego ale miałem nadmiar zakwasu żytniego w lodówce i upiekłem chleb na zakwasie,
- ilość zakwasu równa ilości zaczynu w przepisie,
- zwiększyłem ilość składań: 3 co 30 minut i 2 co 1 godzinę,
- chleb w koszyczku urósł prawie trzykrotnie,
- wspaniały miękisz i smak :)

Chleb jogurtowy na zaczynie
podaję za Amber

zaczyn ( przygotować dzień wcześniej)

100 g mąki pszennej typ 550
50 gramów wody
0,5 g świeżych drożdży

ciasto właściwe

zaczyn
210 gramów wody
5 g świeżych drożdży
125 g zwykłego jogurtu greckiego
500 g mąki pszennej typ 550
11 gramów soli

Wymieszaj wszystkie składniki ciasta poprzedniego wieczoru i pozostaw na noc do wyrośnięcia w niezbyt ciepłym miejscu.
Następnego dnia do miski miksera włóż zaczyn i wodę, świeże drożdże i jogurt i wymieszaj.
Dodaj mąkę i ugniataj na najniższym ustawieniu przez 4 minuty.
Dodaj sól i wyrabiaj przez kolejne 6 minut na obrotach 1. Konsystencja ciasta jest miękka, ale nie klei się.
Ciasto przykryj i pozostaw do wyrośnięcia przez 90 minut, po 45 minutach rozciągnij i raz złóż.
Uformuj bochenek w podłużny kształt i umieść szwem do dołu w koszu do rozrostu i pozostaw do wyrośnięcia na 60 minut.
Rozgrzej piekarnik i blachę do 240°C.
Ostrożnie wyłóż ciasto z kosza i włóż do rozgrzanego piekarnika. Spryskaj ścianki piekarnika wodą. Piecz przez 15 minut, otwierając na krótko drzwiczki piekarnika, aby ulotniła się para. Zmniejsz temperaturę do 210°C i piecz przez 25 minut. Niech chleb ostygnie na ruszcie.

Chleb jogurtowy razem piekli:

Akacjowy blog
Kuchnia Gucia
Kuchennymi drzwiami
Moje małe czarowanie
Ogrody Babilonu
Tajemnice smaku
Zacisze kuchenne

8 komentarzy:

  1. Piękny! Pomyślałam, że można go składać kilka razy, ale nie zrobiłam tego. Chciałam wypróbować wiernie przepis. Dziękuję za majowe spotkanie w Piekarni.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny pomysł z tym zakwasem, muszę to sobie zanotować, też tak następnym razem zrobię :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten chleb jest idealny i bardzo mam smakował. Muszę spróbować Twojej wersji. Dziękuję za majowe wspólne wypiekanie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Guciu chleb wspaniały. Mam pytanie, czy do ciasta właściwego dałeś te 5 g drożdży?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, dodałem 5g drożdży do ciasta i dlatego miękisz ma takie małe dziureczki :)

      Usuń
  5. Wspaniały!:-) Następny zrobię jak Ty z zakwasem

    OdpowiedzUsuń
  6. Super, Guciu on jest przecudnej urody. Miło było w zimnym maju wypiekać :-) dziękuję.

    OdpowiedzUsuń