JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

poniedziałek, 17 stycznia 2022

Pain Auvergnat w Styczniowej Piekarni








Na smaczny początek 2022 roku Piekarnia Amber zaproponowała intrygująco wyglądające, bułeczki prosto z regionu Owernii we Francji.

Moje uwagi:
- nie doczytałem przepisu (prawie jak zwykłe :-) ) i czapeczki zrobiłem wielkości sombrero czyli tak duże jak bułeczki,
- mąkę 812 zastąpiłem naszą typ 750,
- użyłem słodu pszennego lekko palonego przez co bułeczki wyszły trochę ciemne,
- bułeczki wyszły bardzo mięciutkie i wyśmienite w smaku.

Przepis podaję za Amber.

Pain Auvergnat
Przepis i zdjęcie BesondersGut

Poolish
125 g wody
0,2 g świeżych drożdży
100 g Mąki Typ 1050 – mąka do pieczenia pizzy

ciasto właściwe
240 g wody
10 g  słodu
10 g  płynnego miodu
3 g świeżych drożdży
400 g  półbiałej mąki typ 812 – mąka pszenna pełnoziarnista
10 g soli

Poolish
Dzień 1. wieczorem: wlej wodę do miski, wymieszaj z drożdżami  (0,2 g jest mniej więcej wielkości dwóch ziaren ryżu) za pomocą łyżki. Dodaj mąkę i wszystko dobrze wymieszaj. Przykryj i pozwól fermentować do następnego dnia – przez 12-18 godzin. Zaczyn poolish powinien być poryty  dużą ilością małych pęcherzyków.

Ciasto właściwe
Dzień 2: włóż poolish i wszystkie inne składniki w powyższej kolejności do misy miksera i ugniataj przez 10–15 minut na poziomie 1, aby uzyskać gładkie ciasto, które powinno całkowicie odchodzić od krawędzi misy. Ciasto przykryj i odstaw w temp. ok. 22°C. na 90 minut.
Złóż ciasto dwukrotnie  w ciągu 90 minut – po raz pierwszy po 45 minutach, po raz drugi 30 minut później.

Formowanie
Wyjmij ciasto za pomocą skrobaczki na lekko posypaną mąką powierzchnię. Odważ 11 kawałków ciasta po 70g i 11 kawałków po 10g każdy. Formuj wszystkie kawałki ciasta w kulki i układaj złączeniem do dołu, przykrywaj  kuchenną ścierką. Rozwałkuj małe kulki na dobrze posypanej mąką powierzchni , aby uformować krążki, które mają mniej więcej taką samą średnicę jak duże kulki. Ułóż krążki na dobrze posypanych większych kulkach ciasta i pozwól bułkom  wyrosnąć przez kolejne 10–20 minut – przykryj je miską lub plastikowym pojemnikiem.

Posypanie mąką dużych kulek przed założeniem krążków ciasta zapobiega ich „przyklejaniu się” i ładniej unoszą się podczas pieczenia. Alternatywnie możesz delikatnie pokryć około 3 mm krawędzi nakładki oliwą  przed umieszczeniem jej na dużej kuli ciasta.

Pieczenie
Tuż przed pieczeniem wśnij środek bułki głęboko  kciukiem. Piecz w bardzo dobrze nagrzanym piekarniku przez 10 minut w temperaturze 240°C z parą. Następnie otwórz drzwi piekarnika, aby wypuścić parę i piecz przez kolejne 12-15 minut w 220°C.







15 komentarzy:

  1. Sombrero :)))
    Jestem pewna, że mimo zbyt dużych czapeczek i tak wyszły pyszne. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na ten wiatr to nawet nie były aż tak za duże :) ale pyszne .

      Usuń
  2. Guciu, najważniejsze, że Ci smakowały. Moim zdaniem są znakomite i warte pieczenia nie tylko raz. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bułeczki są zaskakująco smakowite i jestem przekonany, że to sprawka czapeczek i poolish.

      Usuń
  3. Pięknie im w tych sombrero ;-) Wesoło w naszej styczniowej piekarni :-) ...i niech tak będzie przez cały rok!

    OdpowiedzUsuń
  4. Może mają jakieś meksykańskie geny ;D Guciu są piękne, co tam sombrero! Miękisz wzorowy. Mi też pięknie wyrosły, ale nie zdążyłam zrobić zdjęcia miękiszu. Pozdrawiam M :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Główne kryterium sukcesu to czy smakują? I w tym wypadku odpowiadam, że tak :)

      Usuń
  5. Co blog to inny kapelusz 😊
    Dziękuję za wspólne wypiekanie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Guciu, są bardzo urocze i mają śliczne kapelusze :)
    Moje to wstyd pokazać.
    Dziękuję za wspólne styczniowe wypiekanie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam i pozdrawiam w Nowym Roku :-) Niech nam się upiecze! Piękne Guciu, mnie kapelusze się przykleiły, co nie zmienia faktu że były pyszne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niech nam się piecze w szczęściu i radości w całym 2022 roku :)

      Usuń
  8. Ja również użyłam mąki 750. A bułeczki wyglądają pięknie i najważniejsze, że smaczne 😊

    OdpowiedzUsuń