JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

niedziela, 8 grudnia 2013

Chleb pełnoziarnisty z porzeczkami




Źródło Jeffrey Hamelman "Chleb"
Mam wiele "pozostałości" po nalewkach, z którymi "nie wiem"co zrobić...
Czerwone porzeczki czekały już długo na pełną konsumpcję, sprawdziły się w brownies i przyszedł czas na chlebek.
Niestety nie wszystko przebiegło wg planu. Brak prądu spowodował „przerośnięcie” chleba.
Ale nie ma tego złego … i można zobaczyć jak wygląda przerośnięty chleb – spłaszczony od góry bez charakterystycznego „brzuszka”. Dodatkowo sprawdziłem metodę Hamelmana na częściowe ratowanie takiego chleba przez użycie pary wodnej w trakcie pieczenia – działa.

Składniki:
390 g zakwasu żytniego (u mnie 3 fazowy)
130 g mąki żytniej chlebowej (typ 720)
45 g wody
8 g soli
270 g łamanego żyta moczonego przez noc (135 g łamanego żyta i 135g wody) - robiłem także z mieszanką ziaren do chleba i także wyszedł smakowity.
90 g suszonych porzeczek (u mnie mocno wysuszone po nalewce :-) - pewnie może być także żurawina.

Wykonanie:
W robocie z hakiem mieszamy wszystkie składniki za wyjątkiem porzeczek.
10 minut na pierwszym biegu. Dodajemy porzeczki i mieszamy do połączenia całości.
Pozostawiamy przykryte folią spożywczą na ok. 20-30 min.
Przekładamy do wysmarowanej olejem foremki i posypujemy wierzch niewielka ilością mąki żytniej razowej. Przykrywamy folia spożywczą i pozostawiamy do wyrośnięcia na ok. 1,5-2 godziny.
Pieczemy w 240 st. przez 15 minut a następnie 75 minut w 190 st. i 15 minut przed końcem wyjmujemy z foremki i pieczemy na blaszce.
Zmieniłem troszke harmonogram pieczenia : 240st 15 min., 220st 15 min. 210st 15 min, 200st 15 min. 190st 15 min. Jeżeli popukane od spodu daje odgłos pustego pojemnika znaczy gotowe :-)
Chlebek jest wilgotny ale nie pozostawia śladów na nożu. W smaku czuć odrobinę słodyczy i kwasku z porzeczek. Moim zdanie zaskakujaco smaczny i z całą pewnością do wielu powtórek.


7 komentarzy:

  1. Cudny!
    Ja piekłam podobny z suszonymi porzeczkami.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moje porzeczki nie były do końca suszone ale nie były też zbyt wilgotne. Mają za to dodatkowy aromat :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniale musiały smakować w chlebie.
    Mam wiśnie z nalewki i upiekę po świętach Twój chleb z wiśniami nalewkowymi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Amber!!! wspaniały pomysł na jedzenie zamiast picia.

      Usuń
  4. Świetnie wyglada ten chleb. Już nigdy nie wyrzucę porzeczek z nalewki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że wysyłałem ten chlebek przez formularz zgłoszeniowy Na zakwasie i na drożdżach ...

      Usuń