JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

niedziela, 18 kwietnia 2021

Chleb żytni z kaszą gryczaną


W programie Domowa piekarnia Kucharskiego zobaczyłem chleb, który bardzo mi się spodobał ze względu na dodatek kaszy gryczanej i niezwykle sprężystego miękiszu.

Zobaczyłem, zapisałem przepis i upiekłem.

Moje uwagi:
- chlebek jest bardzo prosty w wykonaniu,
- z wilgotnym i elastycznym miękiszem,
- kasza gryczana nie jest zbyt mocno wyczuwalna w smaku (niestety nie miałem miodu gryczanego),
- wspaniały smak i aromat.

Chleb żytni z kaszą gryczaną (dwie małe keksówki)

240g zakwasu żytniego dokarmionego dzień wcześniej (u mnie w 3 fazie)
400g wody (temperatura pokojowa)
300 mąki żytniej 720
150g mąki pszennej chlebowej (użyłem pszennej 1050)
150g ugotowanej palonej kaszy gryczanej 
1 łyżeczka soli (kopiasta ok. 9-10g)
2 łyżki miodu najlepiej gryczanego

W wodzie bardzo dobrze wymieszać zakwas z miodem i solą. Dodać mąki i drewnianą łyżką wymieszać przez oko. 2-3 minuty - można "wybijać" tak aby napowietrzyć a głównie pobudzić gluten.
Przykrywamy folią spożywczą i pozostawiamy na 3-4 godziny - wstępne wyrastanie (przyrasta prawie dwukrotnie).
Przekładamy do keksówek (konsystencja gęsta, prawie płynna). Posypujemy mąką żytnią i pozostawiamy do końcowego wyrastania 40-60 min (przyrastają dwukrotnie).
Nacinamy chlebki i pieczemy z parą 40-45 min. w temp. 220st.


2 komentarze:

  1. Zrobiłam z czarnym ryżem , tak jak pokazywałeś na istagram, przepyszny, choć mi odrobinę przerósł i nie jest taki piękny jak twój

    OdpowiedzUsuń
  2. Najważniejsze aby smakował 😋😁 i czarny ryż jest smaczny i zdrowy.

    OdpowiedzUsuń