JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

niedziela, 7 marca 2021

Chleb orkiszowy z kiszoną kapustą



Kolejne, bardzo ciekawe,chlebowe odkrycie z www.ploetzblog.de.
Czy można upiec chleb z kiszoną kapustą - oczywiście,że można :-)
Czy chleb z kiszoną kapustą będzie smaczny - jest nie tylko smaczny, jest bardzo smaczny i ciekawy w smaku i pasuje do wielu dodatków. Kapusta jest lekko wyczuwalna, podnosi nieznacznie kwasowość i jako dodatek do serów, wędlin a nawet gravlaxa bardzo pasuje.
Moje uwagi;
-zamiast śruty pszennej użyłem grubej mąki (prawie grysik) razowej orkiszowej,
- ciasto było na tyle luźne, że postanowiłem umieścić je w foremce,
- nie miałem mąki orkiszowej 1050 i dodałem mieszankę 700 + razowa


Chleb z kiszoną kapustą
https://www.ploetzblog.de/2011/04/01/sauerkrautbrot-nach-marianne-dam/

Zakwas żytni
90 g mąki żytniej 1150
75 g wody
20 g zakwasu żytniego z lodówki

Wymieszaj składniki zakwasu i pozostaw do dojrzewania w temperaturze pokojowej na 16-20 godzin.

"Namaczanka:
150 g mąki pszennej grubej razowej (śruta pszenna, do sprawdzenia otręby pszenne)
150 g wody
5 jagód jałowca (rozgniecionych)
1/2 łyżeczki kminku (w całości)
Wymieszaj przyprawy i śrutę pszenną z wodą i pozostaw do namoczenia w lodówce na co najmniej 5 godzin.

Ciasto główne
Zakwas
"Namaczanka"
90 g mąki orkiszowej 1050
75 g maślanki
75 g płatków owsianych (górskich)
75 g kiszonej kapusty (odciśniętej)
11 g soli

W dniu pieczenia wymieszaj mąkę orkiszową i maślankę. Przykryj i pozostaw na 30 minut (autoliza).

Wyrabiaj wszystkie składniki przez 5 minut na najniższych obrotach i 10-15 minut na drugim poziomie, do uzyskania wilgotnego ciasta, które będzie odchodziło od ścianek misy robota (jeżeli będzie luźniejsze pieczemy w foremce). Wydaje mi się, że zrobiło się luźniejsze w 2-3 minucie szybszego wyrabiania - kapusta jest jednak wilgotna.
Wyrobione ciasto pozostawiamy na około 1 godzinę w 24 ° C, następnie formujemy bochenek lub przekładamy do foremki (po przełożeniu do foremki posypałem płatkami owsianymi).
Wyrastanie końcowe około 1-1,5 godziny (ciasto wyrosło prawie dwukrotnie).
Pieczemy z parą przez 40 minut w temperaturze 250 ° C (15 minut), spadając do 200 ° C (co 10 minut obniżamy temperaturę o 10-15° C).



5 komentarzy:

  1. Świetny chleb. Ale żyto u mnie odpada. Może kiedyś spróbuję z orkiszem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale to jest chleb z orkiszem a zakwas żytni można zastąpić orkiszowy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, sorry. Oglądałam inny Twój chleb, a tutaj napisałam komentarz...
      Ten chleb jak najbardziej jest dla mnie. Upiekę.

      Usuń