JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

czwartek, 16 października 2014

Światowy Dzień Chleba - Chleb Litewski


Jeden z moich ulubionych chlebów, którym postanowiłem uświęcić kolejny Światowy Dzień Chleba.

Składniki:500g ciasta zakwaszonego metodą 3 fazową
100g mąki żytniej razowej;
120g mąki pszennej chlebowej (dałem typ 850)

10g kminku;
35g cukru (dałem melasę);
35g miodu;
15g soli morskiej;

2 łyżki kawy zbożowej (nie miałem słodu żytniego)
100g ciepłej wody.
Wykonanie
W wodzie rozpuścić cukier, melasę, miód i sól.
Dodać do zakwasu, wymieszać i dodać mąki i kminek. Wyrabiać robotem z hakiem ok. 1 minutę na 1 biegu i ok. 3 minuty na 2.
Ciasto jest luźne i klejące ale umożliwia tworzenie bochenka - użyłem rękawiczek lateksowych i oliwy.
Ciasto przełożyć do keksówki, wierzch posmarować olejem i przykryć folią spożywczą.

Pozostawić do wyrośnięcia na ok. 2-3 godziny (w piekarniku rozgrzanym do ok. 40st czas można skrócić do 1,5-2 godziny).
Pieczemy 15 minut w 245 st. i 30 min. w 200st. (ja piekłem 15 min. w 245, 15 min w 230 i 15 min. w 220).

5 komentarzy:

  1. Wygląda naprawdę smakowicie :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mi się podoba i skład i efekt końcowy.
    Upiekę na pewno.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepiękny!
    Takie chleby lubię najbardziej:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam chleb litewski, pieke go od czasu do czasu i delektuję smakiem:) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Wonderful healthy loaf! Thank you for participating in World Bread Day 2014!

    OdpowiedzUsuń